Esillepanon merkitys myymälässä
2.3.2022 Muassa
Asiakkaan näkökulmasta ostosten tekemisen tulisi olla helppoa, mukavaa ja rivakkaa. Tuotteiden esillepanon merkitys on kuitenkin paljon muutakin kuin pelkkää toimivuutta ja käytännöllisyyttä. Tässä muutama tärkeä pointti esillepanon merkityksestä myymälöissä ja showroomeilla.

Esillepano on osa strategiaa, jolla lisätään myymälän vetovoimaisuutta ja luodaan toivottu ostokokemus asiakkaalle. Esillepanon avulla voidaan vaikuttaa siihen, onko myymälässä asioiminen esimerkiksi nopeaa ja helppoa, inspiroivaa ja nautinnollista tai esimerkiksi seikkailua ja löytämisen iloa. Esillepanon suunnittelu seuraa asiakaspolkua, joka alkaa siitä kun asiakas saapuu myymälään ja päättyy siihen kun asiakas poistuu myymälästä. Esillepanot sijoitetaan asiakaspolun varrelle pyrkien vaikuttamaan mihin asiakkaiden huomio kiinnittyy myymälässä asioidessaan.
Esillepanolla on huomattava merkitys tuotteiden houkuttelevuudessa. Itse tuotteiden sijoittelu tehdään niin, että kaikki on helposti löydettävissä ja saatavilla. Tuotteet voidaan sijoitella omiin kokonaisuuksiin tuoteryhmien, tyylin, merkin, hinnan tai muiden kriteerien perusteella. Asiakaskohderyhmän motivaatio, ostoskäyttäytyminen ja mieltymykset vaikuttavat siihen, mitä asioita nostetaan esille ja mihin sijoitellaan esimerkiksi tarjoukset, uutuudet, suosikkituotteet ja löytökorit. Perussääntönä voidaan ajatella, että tuotteiden sijoittelussa asetellaan halutut tuotteet helposti saataville, houkuttelevat tuotteet näyteikkunaan ja inspiroivat tuotteet ja esillepanot keskeiselle sijainnille myymälässä.
Hyvin tehty esillepano lisää myyntiä
Esillepanolla voidaan kertoa asiakkaalle miksi hän tarvitsee kyseisen tuotteen ja vaikuttaa näin ostopäätöksen tekemiseen. Esillepanon avulla voidaan kampanjoida ja nostattaa myyntiä haluttujen tuoteryhmien kohdalla.
Esillepanolla voidaan parantaa ostokokemusta
Huonosti tehty esillepano ja hieman nuhjuinen myymälä saa kulutustietoisen asiakkaan kääntymään kannoillaan. Kun tarjontaa on paljon, asiakas valitsee asiointipaikakseen myymälän, jossa on hyvä palvelu, miellyttävä myymäläympäristo, sopiva valaistus ja hyvin tehty esillepano, jotka tekevät asioimisesta mukavaa ja inspiroivaa.
Esillepano tukee yrityksen identiteettiä
Esillepano on osa kokonaisuutta, jossa myymälätila, -ilme ja palvelu viestivät yrityksen arvoja ja identiteettiä.
Esillepano vahvistaa positiivista mielikuvaa tuotemerkistä
Esillepanon tehtävänä on vahvistaa positiivista mielikuvaa tuotemerkistä ja sitä kautta saada asiakas sitoutumaan ja asioimaan yhä uudelleen.
Inspiroivia esillepanoja löytyy esimerkiksi Retail Design Blogista
Tutustu myös Muassan referensseihin R-Collectionin Fredan ja Gardenin myymälöistä sekä HAM museokaupasta.
Mikäli kaipaat apua myymälän suunnitteluun ja esillepanoon, ota yhteyttä niin jutellaan lisää!
Muassa on tilasuunnitteluun ja visuaaliseen suunnitteluun erikoistunut luova suunnittelutoimisto.

R-Collection
Myymäläsuunnittelu R-Collectionin Fredrikinkadun myymälään

Altor
Toimistotilojen sisustuksen ja kalustuksen suunnittelu

Utula Nature
Hyvinvointi- ja joogaretriittikohteen yritysilmeen suunnittelu
HUOMIONARVOISTA
Mietitkö miten kohteesi kannattaa toteuttaa?
Varaa ilmainen suunnitteluaika niin pääset alkuun!

Seinien värisuunnittelu on tehokas vaikutuskeino tilan tunnelman ja tilakokemuksen luomisessa
Seinien värisuunnittelu on tärkeä tilasuunnittelun osa-alue ja värien kanssa leikkiminen on myös suunnittelijan lempipuuhaa. Tässä listattuna muutama perussääntö, jotka on hyvä tiedostaa kun seinien värisuunnittelu halutaan tehdä onnistuneesti.

Hyvä remonttisuunnitelma lisää toiminnallisuutta ja vähentää yllätyksiä kustannuksissa
Remonttisuunnitelma helpottaa huomattavasti urakoitsijan ja asiakkaan välisessä kommunikoinnissa. Katso vinkit hyödyllisen remonttisuunnitelman tekemiseen!

Toimiston tilasuunnittelun avulla voidaan muotoilla kokonaista työkulttuuria
Toimiston tilasuunnittelu on jännittävä tehtävä, sillä sen avulla voidaan muotoilla kokonaista yrityskulttuuria. Lue mihin kaikkeen muuhun se vaikuttaa!